ذخیره تصویر توسعه رسانه پیش شرط توسعه پایدار کشاورزی

دکتر محمدحسن انصاری فرد، مدیرکل روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی با هیات همراه در سفری دو روزه ضمن بازدید از پروژه های سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در جلسات شورای مدیران، شورای روابط عمومی و نشست مطبوعاتی مدیران رسانه های محلی استان هرمزگان حضور پیدا کردند و در پایان این سفر به همراه معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر حفظ نباتات و مدیران رسانه ها از پروژه مبارزه بیولوژیک بازدید به عمل آوردند.
دکتر انصاری فرد در جلسه شورای معاونین ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده توسط علی اصغر خلیلی، مدیر روابط عمومی در خصوص روابط عمومی گفت: آگاهی رسانی می تواند جلب اعتماد ارباب رجوع و مردم را به همراه داشته باشد که حاصل این جلب اعتماد چیزی نیست جز مشارکت عمومی و همراهی مردم در امور به صورت مشارکتی در همین راستا شفاف سازی اطلاعات و برنامه ها می تواند نقطه نظرات دیگران بالاخص نخبگان بخش کشاورزی و کارشناسان را به همراه داشته باشد. وی که در جمع معاونین و مدیران سازمان جهادکشاورزی هرمزگان سخن می گفت ادامه داد: ترغیب، اقناع و تفاهم می تواند تولید مشارکت کند و ارتباطات دانایی محور، سمعی و بصری محور و توانایی محور پیام هایی دارد که می تواند توسعه را پایدار نماید. دکتر محمدحسن انصاری فرد، مدیرکل روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی همچنین در روز اول سفر خود پس از جلسه شورای مدیران در جمع شورای روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی با حضور روابط عمومی ها شهرستان ها و ادارات کل تابعه حضور یافته و به بحث و تبادل نظر با مدیران و کارشناسان روابط عمومی پرداختند. در این جلسه کلیه مدعوین به ذکر مشکلات خود در حوزه روابط عمومی پرداختند. در ادامه این آیین دکتر انصاری فرد ضمن تقدیر از تمامی کارکنان در روابط عمومی استان هرمزگان مشکلات آنان را اذعان داشت و در ادامه گفت: هرچند مشکلاتی که همه بر آن اشراف داریم وجود دارد، اما نبایستی دست روی دست گذاشت تا همه شرایط فراهم شود، سپس ما وظایف مربوط به روابط عمومی را انجام دهیم. وی در این جلسه 20 ویژگی روابط عمومی را برشمرد و تصریح کرد: در گذشته روابط عمومی را با خدمات عمومی اشتباه می گرفتند، اما ما باید با آگاهی بر موقعیت و وظیفه خود جایگاه روابط عمومی را در ارتباطات و افکارسنجی ارتقا دهیم. وی ضمن دوطرفه دانستن روابط عمومی به 20 مورد از خصوصیات روابط عمومی اشاره کرد و تصریح کرد: مطالعه و به روز کردن اطلاعات، بومی کردن روابط عمومی بر حسب نیازهای منطقه ای، پرهیز از خدمات عمومی و تمرکز بر روابط عمومی، ملاک قراردادن بصیرت هدفمند کردن روابط عمومی، برنامه مداری و فعالیت طبق برنامه با تعیین نقاط قوت و ضعف و شناسایی تهدیدها و پتانسیل ها، ارزشی کردن روابط عمومی، تخصصی کردن فعالیت ها، ارتقای نویسندگی و سخنوری، افکار سنجی درون سازمانی و برون سازمانی، پژوهش در حوزه های تخصصی، ارتقای صداقت در کارکنان، استمرار آموزش و خودآموزشی، مستند و مستدل سازی، ظهور و بروز فعالیت ها از جمله خصوصیاتی است که بایستی یک روابط عمومی مقتدر داشته باشد و برای رسیدن به آن نیاز به سعی و تلاش بی وقفه است. دکتر محمدحسن انصاری فرد، مدیرکل  روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی دردیدار با کارشناسان رسانه های محلی با حضور مدیران خبرگزاری های ایرنا و مهر و سردبیران روزنامه های دریا، صبح ساحل و ندای هرمزگان به بررسی و تبادل نظرات پرداختند. دراين نشست مديرخبرگزاري جمهوري اسلامي هرمزگان با تاکيد بر نقش و اهميت روابط عمومي دستگاههاي دولتي و حتي خصوصي ابراز داشت: متاسفانه در اين زمينه شاهد نقص هاي فراواني هستيم.بهنام احمدي افزود: اعتماد به رسانه ها از يک سو و استفاده از خبرنگاران مجرب از سوي ديگر موجب مي شود تا اطلاع رساني دقيق و کيفي تري صورت پذيرد. وي تاکيد کرد: زماني مي توان نتيجه اصلي از کار گرفت که اطلاعات دسته اول را در اختيار رسانه ها قرار بدهيم .مدير ايرنا با تاکيد بر اين مطلب که همه ما در راستاي سربلندي کشور حرکت مي کنيم ابرازداشت: بايستي درخصوص اطلاع رساني و تعامل دستگاههاي اجرايي با رسانه ها عميق تر و دقيق تر کار کنيم. علیرضا خورشیدزاده، قائم مقام مدیرمسئول نشريه صبح ساحل  ورییس خانه مطبوعات استان نيز با اعلام اينکه طي دو سال اخير روابط عمومي جهاد کشاورزي نگاه ويژه اي به رسانه ها داشته اظهارداشت: دراين مدت اطلاع رساني خوبي نيز از فعاليتهاي اين سازمان صورت گرفته است. عليرضا خورشيد زاده با تاکيد بر اينکه اخبار بايستي جهت دار شوند، بيان داشت: دراين صورت مي توان با اولويت به بخش هاي مختلف زير مجموعه کشاورزي پرداخت. عضوشوراي مرکزي خانه مطبوعات با طرح اين سوال که چه انتظاراتي از رسانه داريم ؟ افزود: اگر گفته شود که رسانه قوه محرکه و مبنا است در عمل شاهد کندي حرکت هستيم. علي نظري خبرنگار روزنامه دریا با تاکيد بر اين مطلب که رسانه ها بايستي براي مردم سودمند باشند ابراز داشت: اين مساله زماني جواب مي دهد که کار تخصصي انجام شود. اين کارشناس رسانه از نقد و نقادي به عنوان مسايلي نام برد که نه تنها مانع پيشرفت نمي شود که بلکه مي تواند دستاوردهاي زيادي هم براي دستگاههاي اجرايي و مديران آنها داشته باشد. نظري در اين خصوص به تغيير شيوه سنتي به صنعتي در بخشهاي مختلف از جمله کشاورزي اشاره و تاکيد کرد رسانه ها دراين زمينه مي توانند نقش اساسي ايفا کنند. سرپرست خبرگزاري مهر نيز بر حضور خبرنگاران در جلسه ها و نشست هاي مختلف خبري دستگاههاي اجرايي تاکيد و ابراز داشت: درغير اين صورت تنها شاهد ارسال يک خبر کلي از سوژه مورد نظر روي خروجي ها هستيم.  زرگر گفت: اين درحالي است که شاهد تعامل ضعيف بين رسانه ها و سازمانها ي اجرايي و حتي تحقيقاتي هستيم طوريکه پس از برگزاري يک همايش خيلي يک خبر کوتاه از آن به دست ما مي رسد.  سردبیر روزنامه نداي هرمزگان نيز اطلاع رساني را در حوزه کشاورزي مطلوب ارزيابي کرد و خواستار برگزاري ميزگردهاي تخصصي در بخشهاي مختلف شد. معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي از ديگر شرکت کنندگان دراين نشست بود که ابراز داشت: در زمينه تبليغات کارهاي صورت گرفته در حد صفر هستيم. اللهيار آقا پور اضافه کرد: ” اگر روابط عمومي و نشريه ها خوب کار کنند بيست هستيم و اگر اطلاع رساني نشود قطعا رتبه انعکاس از بخش کشاورزي و زيرمجموعه هاي آن بسيار پايين خواهد بود. وي به خشکسالي10 ساله هرمزگان اشاره و يادآورشد: در نتيجه آن اکثريت خسارت ديدگان به بخش دام و دامداري هجوم آورده اند درحاليکه دراين زمينه ظرفيت هاي لازم وجود ندارد. آقا پور با اشاره به مشکلات ناشي از خشکسالي و سردرگمي مردم تصريح کرد: تعامل با رسانه ها و اطلاع رساني به موقع در بخش هاي شنيداري، ديداري و نوشتاري مي تواند ضمن پوشش دادن اقشار مختلف مردم آنان را در راستاي برنامه هاي اعلام شده از سوي دستگاههاي مسوول جهت دهي کند. در ادامه اين نشست مدير کل روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به اهميت کار رسانه ها بيان داشت: تا زماني که باور مديران به روابط عمومي ها از خدمات عمومي به خدمات افکار عمومي و مهندسي افکار عمومي ارتقاء نيابد شاهد مشکلات مطرح شده هستيم. محمدحسن انصاري فرد بيان داشت: در حال حاضر بسياري از مردم ما در بخش هاي مختلفي که مشغول فعاليت هستند به خصوص کشاورزي و زيرمجموعه هاي آن قرباني کم توجهي مديران ارشد به روابط عمومي و جايگاه اين نهاد با ارزش هستند. سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي تاکيد کرد: بايد در خصوص حمايت از روابط عمومي ها به جايي برسيم که همه پروژه هاي مهم داراي اعتباري جهت اطلاع رساني باشند. دکتر انصاري فرد يادآورشد: نبود تعامل مطلوب بين رسانه ها و دستگاههاي اجرايي در خصوص اطلاع رساني به موقع و شفاف موجب شده که بسياري از مردم از کارهاي صورت گرفته مطلع نشوند. به گفته وي بي اطلاعي مردم از فعاليت هاي انجام شده موجب مي شود که در خصوص اعتماد و مشارکت آنها در کارها شاهد خلل هايي باشيم که اين به نفع هيچکس نيست. سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي بيان داشت: نقد منطقي رسانه ها مديران اجرايي را ناچار به پذيرش ضعف هاي خود مي کند.
توسعه رسانه پيش شرط توسعه کشور است 
مدير کل روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به نقش و اهميت اطلاع رساني گفت: توسعه رسانه پيش شرط توسعه کشور است.محمد حسن انصاريفرد، دراين زمينه افزود: هيچ کشور توسعه يافته اي نيست که رسانه توسعه يافته اي نداشته باشد. وي اضافه کرد: افراد متفکر در حال پي ريزي طرح وبرنامه و مجريان نيز سرگرم اجراي آنها هستند طوريکه وقتي براي اطلاع رساني و کم و کاست کارها ندارند و نقش رسانه پرکردن اين خلاء است. سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي تاکيد کرد: رسانه ها مي توانند چشم و گوش کم هزينه اي براي مديران و دستگاهها باشند. انصاري فرد با اعلام اينکه متاسفانه اکثرمصاحبه هاي مديران به جلسه هاي توجيه عملکرد تبديل شده تا به اقناع افکار عمومي تاکيد کرد: اين درحالي است مديراني که بيشتر در معرض رسانه قرار بگيرند موفق تر هستند.وي با اعلام اينکه مدير يا سوء تفاهم را برطرف مي کند و يا با آن مقابله يادآورشد: برطرف کردن بسياري از سوء تفاهمات بوجود آمده نياز به تعامل با رسانه ها دارد، طوريکه بايد شفاف سازي کرد.  تبادل انديشه و رسيدن به تصميمات خردمندانه، نياز به اين دارد که درعقل ديگران شريک شويم تا خروجي آن به يک باور تبديل شود. مدير کل روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي در ادامه از آگاهي ، اعتماد و مشارکت بعنوان مثلث پيشرفت هر دستگاهي نام برد که در پي دستيابي به موفقيت است.  به گفته دکتر انصاري فرد، جامعه اي سعادتمند است که آگاهي بالاتر ، اعتماد به مسوولان و مشارکت در طرح ها ي آن از سوي اقشار مردم بالا باشد. وي تصريح کرد: همه ما بايستي شهامت اعتراف به اشتباه را داشته باشيم زيرا در جامعه اي بسر مي بريم که نسل سوم حرف اول را مي زند و ممکن است نتوانيم جوابگوي اين نسل جستجوگر باشيم. دکتر انصاري فرد با تاکيد براينکه بايستي ديدگاهها را درست کرد افزود: دنبال اين باشيم که باور مديران را از خدمات عمومي به خدمات افکار عمومي و مهندسي افکار عمومي ارتقا دهيم. اين مقام مسوول يادآورشد: بايد به جايي برسيم که هر پروژه مهمي در کشور حتما اعتباري نيز براي اطلاع رساني داشته باشد و اين وظيفه وزارتخانه ها است که دراين زمينه فعال شوند. وي با اشاره به فعاليت هاي صورت گرفته طي سالهاي اخير يادآورشد: فعاليت هاي زيادي صورت گرفته که به دليل همين مشکل اطلاع رساني افکار عمومي از آنها بي خبر هستند. به گفته وي طي سه دهه اخير نرخ رشد جمعيت يک و 9 دهم بوده درحاليکه رشد کشاورزي چهاردرصد و اين جلو بودن فعاليتهاي بخش کشاورزي از برنامه ها اول تا چهارم توسعه اقتصادي کشور را نشان مي دهد. سخنگوي وزارت جهاد کشاورزي به اين موضوع نيز اشاره کرد که صادرات محصولات کشاورزي کشور طي چهارسال گذشته از دو ميليارد دلار به سه ميلياردو 600ميليون دلار افزايش يافته است. وي به تبديل وضعيت خريد تضميني به خريد توافقي در بسياري از محصولات کشاورزي اشاره وبيان داشت: اين مسئله و گسترش وفعال شدن مراکز خريد تعاوني روستايي موجب شد که طي دو سال گذشته هيچگونه امحاء محصول خريداري شده از کشاورزان نداشته باشيم.در پایان این نشست مطبوعاتی که در سالن کنفرانس زیتون برگزار شد حاضرین این جلسه در معیت مدیرکل روابط عمومی وزرات جهادکشاورزی و هیات همراه از پروژه مبارزه بیولوژیک با آفت گوجه فرنگی و نخیلات بازدید کردند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *