لزوم تقویت تعاونی های کشاورزی
وی گفت: امسال در زمینه زنجیره پس از تولید، بیش از 10 هزار میلیارد ریال توسط تعاونی های تولیدی بخش کشاورزی تسهیلات دریافت شد.
حجتی بیان داشت: مطابق اصل 44 قانون اساسی، سازمان تعاونی روستایی نمی تواند متصدی اجرای این فعالیت باشد و فقط ناظر به عملکرد تعاونی های بخش کشاورزی است؛ بر این اساس تولیدکنندگان باید خود به تشکیل تعاونی ها پرداخته و در زمینه آموزش، تقویت خود و … فعالیت کنند.
وی یادآوری کرد: پارسال تعاونی ها 53 هزار میلیارد ریال برای امور تولید، مصرف و توزیع تسهیلات دریافت کردند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در طول سه سال گذشته هیچ غرفه ای به تعاونی ها برای ارائه و عرضه محصولاتشان در تهران و کلانشهرها اختصاص نیافته بود، اما با انجام هماهنگی های لازم این مهم محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تعاونی های تولیدی می توانند با در اختیار گرفتن غرفه هایی در سطح تهران بزرگ، محصولات خود را بدون واسطه و به صورت مستقیم به مردم عرضه کنند و این موضوع رو به گسترش است.
حجتی از ارائه مصوبه ای در دولت درخصوص راه اندازی بارانداز محصولات کشاورزی توسط تعاونی های تولیدکنندگان در حاشیه شهرها با کمک شهرداری ها و سایر نهادهای ذیربط خبر داد و افزود: در سطح مزرعه نیز باید بتوانیم ضمن بالا بردن کیفیت تولیدات، محصولات مد نظر مصرف کنندگان را عرضه کرده و تقاضا محور باشیم.
وی به عنوان نمونه با اشاره به محصول گوجه فرنگی که سال گذشته مشکلاتی برای آن ایجاد شد، تصریح کرد: با وجود اینکه این محصول جزو اقلام خرید تضمینی نبود، اما 60 هزار تن گوجه تازه که کشش تازه خوری نداشت را در بوشهر خریداری و به ناچار رب گیری کردیم.
لزوم فرهنگ سازی برای کار تعاونی
این عضو کابینه دولت تاکید کرد: حل مشکلات محصولات مختلف کشاورزی کاری سنگین و پرفشار بوده و نیازمند اقدام های اجتماعی و فرهنگی است؛ مردم ما کمتر در این زمینه با هم همکاری می کنند و باید با فرهنگ سازی و آموزش به تشکیل تعاونی ها ترغیب کنیم.
وی با اشاره به 1.5 میلیارد دلاری که مجلس در همین زمینه تصویب کرده، اظهار داشت: باید این مبالغ در اختیار تولیدکنندگان و تعاونی ها قرار گیرد تا بنیه اقتصادی شان تقویت شود.
حجتی بطور نمونه با اشاره به اتحادیه دامداران قزوین، از گردش مالی بیش از 10 هزار میلیارد ریالی این تعاونی برای تامین نهاده های مورد نیازشان خبر داد؛ در حالی که تا سه سال گذشته گردش مالی شان صفر بود و ادامه داد: این مهم با تعامل سازنده با تعاونی ها میسر شد. وی افزود: در بخش کشاورزی موضوع زنجیره تولید از مزرعه تا سفره در دستور کار قرار دارد که باید در این بخش کشاورزان به صورت حقیقی و حقوقی حضور داشته باشند تا بتوانند بدون کمترین دغدغه محصورات خود را عرضه کنند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از ساز و کارهای مهم عرضه محصولات کشاورزی تعاونی های روستایی هستند در حال حاضر حجم محصولات کشاورزی 120 میلیون تن است که در این زمینه ایجاد تعاونی های توانمند در دستور کار قرار داشته و دارد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف نیازمند شناسایی بازارها و استانداردسازی است.
وی افزود:مشکلات زیادی گریبانگیر تولید محصولات کشاورزی است، اما حل همه آنها نیازمند اسباب، لوازم و فرآیندهای خاص خود است.
به گفته این مقام مسئول، در زمینه استانداردسازی محصولات، ابتدا باید کشورهای هدف صادراتی شناسایی شود.
وی با اشاره به بازار روسیه که می تواند مقصدی برای محصولات صیفی و سبزی کشورمان باشد، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران و مزیت هایی که داریم، می توان محصول غیرفصل را با کمترین هزینه بویژه هزینه انرژی تولید و صادر کرد؛ اما پیش از هر چیز باید برای مبادله محصول با آنها توافق کرد.
حجتی ادامه داد: پس از 2 سال مذاکره با آنها توانستیم 10 واحد لبنی را با روس ها تفاهم کنیم و همچنین در زمینه صادرات مرغ و سایر محصولات نیز مشکل داریم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هرچند برخی محصولات تولیدی کشور مطابق با استانداردهاست، اما در حال تطبیق خود با سایر استانداردها از نظر شکل ظاهری محصول، رقم بذر کشت شده، باقی مانده سموم و … هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تامین نهاده های دامی، کود، بذر و سم بر عهده تعاونی ها قرار دارد، در این راستا وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند، بلکه آن را از زمانی که به سازوکار مشخصی دست یابیم، در حکم مسکن می داند.
وی تصریح کرد: باید نگاه تقاضامحور به دوره گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی و تولید انبوه داشته باشیم و در بدو شروع اقدام به شناسایی بازار و محل عرضه محصول کنیم.
حجتی ادامه داد: براساس همین نگاه این فرآیند را تعریف کردیم، در ارتباط با خدمات پیش از تولید، تولید و مهمتر از آن بعد از تولید، در ارتباط با دسته بندی صنایع تبدیلی، صنایع غذایی و بازار فروش از ظرفیت تعاونی ها استفاده کردیم.
وی تصریح کرد:ایجاد تعاونی های توانمند که هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانند مشکلات مربوط به عملیات بعد از تولید را انجام دهد، در دستور کار قرار گرفته است و ما در استفاده از تعاونی ها تا آنجایی که امکان داشته و توانسته ایم اقدام کرده ایم.
وی گفت:در زمینه تولید مرغ امروز حدود 45 درصد از تولید مرغ کشور را وارد زنجیره تولید کرده ایم، این زنجیره شامل تامین نهاده ها، تولید مرغ مادر، جوجه یک روزه، مرغ گوشتی و عرضه و بسته بندی می شود که باید در تمامی شاخه های تولیدی بخش کشاورزی این کار صورت گیرد.
گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی با رویکرد تقاضامحور/سازمان تعاونی روستایی بر عملکرد تعاونی های بخش کشاورزی نظارت می کند/ بارانداز محصولات کشاورزی در حاشیه شهرها راه اندازی می شود
توسط
برچسبها:
دیدگاهتان را بنویسید